Autonoom werkend beeldend kunstenaar Ine van Son maakt monumentale textielkunstwerken. Ze werd in Brabant geboren in een hardwerkend gezin. Haar ouders vonden dat de twee dochters hun eigen brood moesten kunnen verdienen en Ine ging lesgeven in textiele werkvormen. Opgegroeid met een breiende en zelf kleding makende moeder was ze vertrouwd met dit beeld en vaardigheden en was gehecht aan het thema 'textiel'.
Rond haar dertigste was haar behoefte aan eigen uitdrukkingsmogelijkheden echter dermate sterk geworden dat ze besloot op een heel andere manier hiermee door te gaan. Zonder regels, behalve die ze gaandeweg zelf hanteerde, zoals het plaatsen van textielkunst in relatie tot de natuur. Ze werkt het liefst met doorleefde, materialen, al dan niet in combinatie met - bij voorkeur oud - textiel. Verweerd hout, verroest ijzer, dingen die ze in de tuin, in het bos of zomaar ergens tegenkomt, verwerkt ze in installaties, collages en objecten. Ine werkt associatief en begint met iets in een bepaalde omgeving en laat die op zich inwerken. Haar kunst ontstaat onder invloed van wat er vervolgens plaatsvindt. Tijdens een lang verblijf in het westen van Ierland was ze gefascineerd door het stenige landschap en de sporen van eerder leven. Haar verschillende versies van 'Spinsels' tonen de invloed van aarde en natuur op haar werk, die in Heerjansdam hielden bijna 6 maanden stand en de gespannen schapenwollen draden bleven intact. De foto's zijn genomen in mei, juli (© Rob van Leeuwen), en november.
#metier #MetierMagazine #arts #crafts #monumentaleTextielkunst #installaties #natuur #IneVanSon #BLKVLDuitgeversPublishers
Comments